بررسی جامعه شناختی تداوم نسلی بنگاه‌های اقتصادی خانوادگی در ایران (مطالعه موردی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط شهر تهران

نوع مقاله : persian

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز

2 استاد دانشگاه تبریز

3 استادیار دانشگاه خوارزمی

چکیده

چکیده
   پژوهش پیش­رو به بررسی چالش‌ها و موانع جامعه‌شناختی تداوم نسلی بنگاه‌های اقتصادی خانوادگی شهر تهران می‌پردازد. این پژوهش در پی کشف و شناسایی چالش‌ها و موانع جامعه­شناختی­ای است که این بنگاه‌ها در مسیر انتقال نسلی خود با آن روبه­رو می‌شوند. استراتژی اصلی آن مبتنی بر روش کیفی بوده و داده‌های مورد نیاز از راه انجام مصاحبه‌های عمیق نیمه­ساخت­یافته گردآوری شده است. گروه هدف عبارت است از مدیران بنگاه‌های اقتصادی خانوادگی کوچک و متوسط شهر تهران که تعداد 25 نفر به روش نمونه­گیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. اشباع نظری ملاک پایان دادن به فرایند گردآوری داده­ها بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که این نوع بنگاه‌ها در فرایند انتقال نسلی با پنج چالش اصلی شامل موانع درون­سازمانی، عدم برندسازی خانوادگی، هسته‌گرایی خانوادگی، تفاوت‌های ارزشی/ احساسی نسلی و تفاوت‌های ساختاری/ وضعیتی نسلی روبه­رو هستند. آن دسته از بنگاه­هایی که نتوانند راه حلی برای رویارویی با این چالش­ها پیدا کنند در فرایند انتقال بین نسلی دچار مشکل شده و یا انتقال پیدا نمی­کنند.

کلیدواژه‌ها