بررسی نقش رسانهها در گسترش ابعاد مختلف نوگرایی، جهت شناخت و تقویت کارکرد مثبت آنها در بسط فرهنگ مشارکتی و اخلاق شهروندی و پیشگیری از پیامدهای منفی مصرف رسانهای چون خلق جامعه منفعل و مصرفگرا ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه در اشکال متکثر آن شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، کتاب، فیلم و موسیقیبر نگرش به نوگرایی و تحلیل استفادۀ ناهمگون گروههای مختلف از رسانههای مذکور، به مثابه عامل زمینهساز شکاف ارزشی است. نتایج حاصل از این پیمایش در شهر اصفهان بدین قرار است: میانگین نمره نوگرایی افراد مورد بررسی بهطور معنیداری از حد متوسط بالاتر است. میزان استفاده از تلویزیون نسبتاً بالا و میزان استفاده از سایر رسانهها در حد متوسط است. از بین رسانههای مورد مطالعه، ماهواره، مطبوعات و موسیقی تأثیری مثبت و معنادار بر نوگرایی داشتهاند که ماهواره بیش از سایر رسانهها اثرگذار است و 28 درصد از واریانس نوگرایی را تبیین میکند. تلویزیون با ضریب تأثیر برابر با 13/0 ، تأثیری معنادار اما منفی بر نوگرایی دارد. میزان استفاده از همه رسانهها، به استثنای رادیو و تلویزیون، در بین جوانان و افراد متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر است، اما بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. به این ترتیب، گروههای خاصی ازجامعه به کسب ارزشهای تازه میرسند که با بخش وسیعتر جامعه در تضاد است. این شکاف ارزشی در گروههای طبقاتی مشهودتر است. پایگاه اجتماعی- اقتصادی 70 درصد واریانس استفاده از رسانهها را تبیین میکند.
ربیعی, علی, ذاکری نصرآبادی, زهرا, & علیزاده, اعظم. (1393). بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی. دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی, 1(2), 41-59.
MLA
علی ربیعی; زهرا ذاکری نصرآبادی; اعظم علیزاده. "بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی". دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی, 1, 2, 1393, 41-59.
HARVARD
ربیعی, علی, ذاکری نصرآبادی, زهرا, علیزاده, اعظم. (1393). 'بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی', دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی, 1(2), pp. 41-59.
VANCOUVER
ربیعی, علی, ذاکری نصرآبادی, زهرا, علیزاده, اعظم. بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی. دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی, 1393; 1(2): 41-59.