فضای مجازی و رسانههای نوین چند سالی است که درعلوم اجتماعی ایران به عنوان حوزهای نوپا مطرح شده ومورد توجه جدی محققان قرارگرفتهاست. مقاله حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات صورت گرفته در یک دهه اخیر در حوزه فضای مجازی و هویت انجام شدهاست. روش تحقیق، فراتحلیل و جامعه آماری همه مقالات علمی- پژوهشیای هستند که در سالهای 1380 تا 1392 با موضوع فضای مجازی و هویت منتشر شدهاند. یافتهها حاکی از آن است که هویت ملی و مدرن، بهعنوان متغیر وابسته، بیش از سایر ابعاد هویت (دینی، قومی و اجتماعی) مورد بررسی قرار گرفتهاست. همچنین، نتایج بررسی اندازه اثرات نشان میدهد که متغیر مستقلِ میزان استفاده از فضای مجازی بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن و هویت دینی داشتهاست. از سوی دیگر، مدت زمان استفاده از فضای مجازی بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن میگذارد. نوع استفاده از فضای مجازی، بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن، ملی و اجتماعی دارد. مشارکت و فعالیت در فضای مجازی، بیشترین اثر را بر هویت مدرن میگذارد. سرانجام آنکه، واقعی تلقی کردنِ محتوای مطالب فضای مجازی، بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن و اجتماعی دارد.