دانشگاه پیام نوردوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی2383-41611220120420virtual space and identityفضای مجازی و هویت5221995FAمحسننوغانی دخت بهمنیسید احمدمیرمحمد تبارصمدعدلی پورJournal Article20140630<span style="font-size: small;"><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">During the past few years, virtual space and new media, as a new area of study in social sciences, has essentially attracted the researchers</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">’</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';"> attention of Iran. The present research aims to conduct a meta-analysis on recent studies about virtual space and identity. The research method is meta-analysis and statistical population includes all the articles which have been published from 2001 to 2013 on the subject of virtual space and identity. The findings suggest that national identity and modern identity, as the dependent variable, has been investigated more than other dimensions of identity (such as religious, ethnic and social identities). Moreover, the result of analyzing effect sizes indicates that the amount of using virtual space, as an independent variable, has the greatest impact on modern identity and religious identity. Additionally, the time devoted to virtual space has the greatest effect on modern identity. The kind of virtual space usage has the greatest effect on modern, national and social identities. Participation and activity in virtual space has the greatest influence on modern identity. Finally, the process of actualizing the content of data in virtual space has the greatest effect on modern and social identities.</span></span>فضای مجازی و رسانههای نوین چند سالی است که درعلوم اجتماعی ایران به عنوان حوزهای نوپا مطرح شده ومورد توجه جدی محققان قرارگرفتهاست. مقاله حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات صورت گرفته در یک دهه اخیر در حوزه فضای مجازی و هویت انجام شدهاست. روش تحقیق، فراتحلیل و جامعه آماری همه مقالات علمی- پژوهشیای هستند که در سالهای 1380 تا 1392 با موضوع فضای مجازی و هویت منتشر شدهاند. یافتهها حاکی از آن است که هویت ملی و مدرن، بهعنوان متغیر وابسته، بیش از سایر ابعاد هویت (دینی، قومی و اجتماعی) مورد بررسی قرار گرفتهاست. همچنین، نتایج بررسی اندازه اثرات نشان میدهد که متغیر مستقلِ میزان استفاده از فضای مجازی بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن و هویت دینی داشتهاست. از سوی دیگر، مدت زمان استفاده از فضای مجازی بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن میگذارد. نوع استفاده از فضای مجازی، بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن، ملی و اجتماعی دارد. مشارکت و فعالیت در فضای مجازی، بیشترین اثر را بر هویت مدرن میگذارد. سرانجام آنکه، واقعی تلقی کردنِ محتوای مطالب فضای مجازی، بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن و اجتماعی دارد.https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1995_1435bdce3c5a5e5479dcaceb988e8923.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی2383-41611220141113Studying Identity of Second-Generation of Iranians Abroadمطالعه هویت نسل دوم ایرانیان خارج از کشور23401996FAپروانهدانشعاصفهتوکلیJournal Article20140704<span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif';"><span style="font-size: small;">The sociological study of the second-generation of Iranians abroad, as a human resource and one of the important factors of human capital, is essential.The present research through mix research synthesis method, analyzes all the studies which have been conducted in this area from 1994 to 2014. The results indicate that the definition of second generation is based on the concept of generation mentality with no age limitation. Additionally, most studies set at the micro and middle level of analysis. While studies in Sweden and Australia have identified an integrated model of identity in this generation, studies in America have recognized the act of concealing the identity as well as</span><span style="font-size: small;">identity crisis. Most studies set at the micro and middle level of analysis and national identity has studied through factors such as the child</span></span><span style="font-size: small;"><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">’</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">s age at arrival, birthplace, </span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';"><span style="font-size: small;">language, communication with Iranians, parental social class, the intention of returning to Iran, reference groups. In contrast, studies which have recognized identity crisis in America set at the macro level and applied factors such as the mainstream of international media and the construction of "the other" of Islam and Iran. According to the authors, Edward Said's theory of Orientalism and the theory of media representation of Islam, accurately explain identity crisis among second-generation of Iranians abroad. Therefore, in order to strengthen the identity of this generation, the implementation of cultural policies</span><span style="font-size: small;">must be based on these major strategies.</span></span> <br /><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'MS Shell Dlg 2','sans-serif'; font-size: 9pt;" lang="FA" dir="RTL"> </span><span style="font-size: small;">بررسی جامعهشناختی نسل دوم ایرانیان خارج از کشور، بهمثابه نیروی انسانی مؤثر در هدفهای توسعهای و بهمثابه یکی از عوامل اصلی سرمایه انسانی در روند توسعه، ضروری است. در پژوهش حاضر مجموع مطالعات انجامشده در این حوزه که در فاصله سالهای (1393-1373) در داخل و خارج از کشور </span><span style="font-size: small;">نگاشته شدهاند، با استفاده از روش تلفیق پژوهشهای ترکیبی، مورد تحلیل قرار</span><span style="font-size: small;">گرفتهاند.</span><span style="font-size: small;">بر اساس نتایج پژوهش، در تعریف نسل دوم، مفهوم ذهنیت نسلی بدون محدودیت سنی بهکار رفتهاست و سطح تحلیل در پژوهشها، بیشتر خرد و میانه بودهاست. درحالیکه مطالعات سوئد و استرالیا الگوی یکپارچه هویتی را در این نسل شناسایی کردهاند، مطالعات نسل دوم در آمریکا، بحران و پنهانسازی هویت را تشخیص میدهند. همچنین، درحالیکه بیشتر پژوهشها در سطح تحلیل خرد و میانه قرار دارند و هویت ملی با مؤلفههایی مثل سن کودک هنگام ورود، محل تولد، زبان، ارتباط با ایرانیان و اعضای خانواده ایرانی، طبقه اجتماعی والدین، قصد بازگشت به ایران، گروههای مرجع و غیره تحلیل شدهاست اما پژوهشهایی که بحران هویت را در آمریکا شناسایی کردهاند، عوامل کلان را برای تبیین این پدیده بهکار بردهاند؛ عواملی مثل جریانسازی رسانههای بینالمللی و ساخت «دیگری» از اسلام و ایران. به نظر نویسندگان، نظریات شرقشناسی ادوارد سعید و بازنمایی رسانهها از اسلام، نظریاتی هستند که بحران هویت در نسل دوم ایرانیان خارج از کشور در امریکا را، بهدقت، تبیین میکنند و برای احراز هویت در این نسل، ضروری است سیاستگذاریهای فرهنگی بر پایه این راهبردهای کلان تدوین شوند.</span>https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1996_3be7a9a46fcde76864a4d7230bdbc5e1.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی2383-41611220141108A Study of the Impact of Mass Media Usage
on Modernism and Value Gapبررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی41591997FAعلیربیعیزهراذاکری نصرآبادیاعظمعلیزادهJournal Article20140802<span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif';"><span style="font-size: small;">Analyzing the role of media in the development of various aspects of modernism is essential to recognize and strengthen its positive function in the extension of corporate culture and ethics of citizenship and prevention of negative consequences of media consumption</span><span style="font-size: small;"> such as the </span><span><span style="font-size: small;">creation</span></span><span><span style="font-size: small;">of</span></span><span><span style="font-size: small;">passive</span></span><span style="font-size: small;"> and </span><span><span style="font-size: small;">consumer society</span></span><span style="font-size: small;">. The purpose of this study is to investigate the impact of multiple forms of media including radio, television, satellite, Internet, print media (newspapers and magazines), books, movies and music on attitude towards modernism and to analyze heterogeneous use of various media as the underlying factor of value gap. The results of this survey in Isfahan are as follows: The mean score of indicators of modernism is upper than average point.</span><span style="font-size: small;">The use of television is relatively high and the use of other media seems moderate. Among different types of media, the use of satellite, print media, and music have positive and significant impact on modernism which the impact of satellite is more than others and explains %28 of the variance of modernism. The use of television has significant but negative impact on modernism (impact factor = 0.13). Young people and persons belonging to the upper class are more likely to use all types of media except for radio and television, but there is no significant difference between men and women. Consequently, certain groups of society get new values which is in conflict with the broader community. It is worthy of note that the value gap is more evident among social classes. Finally, socioeconomic status explains %70 of the variance of media usage.</span></span><span style="font-size: small;">بررسی نقش رسانهها در گسترش ابعاد مختلف نوگرایی، جهت شناخت و تقویت کارکرد مثبت آنها در بسط فرهنگ مشارکتی و اخلاق شهروندی و پیشگیری از پیامدهای منفی مصرف رسانهای چون خلق جامعه منفعل و مصرفگرا ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه در اشکال متکثر آن شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، کتاب، فیلم و موسیقی</span><span style="font-size: small;">بر نگرش به نوگرایی و تحلیل استفادۀ ناهمگون گروههای مختلف از رسانههای مذکور، به مثابه عامل زمینهساز شکاف ارزشی است. نتایج حاصل از این پیمایش در شهر اصفهان بدین قرار است: میانگین نمره نوگرایی افراد مورد بررسی بهطور معنیداری از حد متوسط بالاتر است. میزان استفاده از تلویزیون نسبتاً بالا و میزان استفاده از سایر رسانهها در حد متوسط است. از بین رسانههای</span><span style="font-size: small;"> مورد مطالعه، ماهواره، مطبوعات و موسیقی تأثیری مثبت و معنادار بر نوگرایی داشتهاند که ماهواره بیش از سایر رسانهها اثرگذار است و 28 درصد از واریانس نوگرایی را تبیین میکند. تلویزیون با ضریب تأثیر برابر با 13/0 ، تأثیری معنادار اما منفی بر نوگرایی دارد. میزان استفاده از همه رسانهها، به استثنای رادیو و تلویزیون، در بین جوانان و افراد متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر است، اما بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. به این ترتیب، </span><span style="font-size: small;">گروههای خاصی از</span><span style="font-size: small;">جامعه به کسب </span><span style="font-size: small;">ارزشهای</span><span style="font-size: small;"> تازه میرسند که با بخش وسیعتر جامعه در تضاد است. این شکاف ارزشی در گروههای طبقاتی مشهودتر است. پایگاه اجتماعی- اقتصادی 70 درصد واریانس استفاده از رسانهها را تبیین میکند.</span>https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1997_2f867585a333f4f652d316931abca802.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی2383-41611220141109Quality of Life and Consumption of Cultural Goods
(The Case of Golestan Province Dwellers)کیفیت زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی (مورد مطالعه: شهروندان استان گلستان)60741998FAغلامرضاخوش فرمحمدتقیگیلک حکیم آبادیمهدیهزارعیJournal Article20140812<span style="font-size: small;">The main objective of this study is to determine the relationship between consumption of cultural </span><span style="font-size: small;">goods and quality of life among Golestan dwellers. Statistical population of the research is Golestan Province dwellers. According to official statistics the population was estimated to be 1118660 people in 2013. Using Cochran formula and PPS smpling method, a sample consisting of 400 people were selected from the population. Considering </span><span style="font-size: small;">variables</span><span style="font-size: small;">’ levels of measurement, the study used descriptive and inferential statistical techniques for data analysis. The results imply that, </span><span style="font-size: small;">there is a significant relationship between quality of life and consumption of audiovisual and written goods. Furthermore, through </span><span style="font-size: small;">a regression analysis, it confirms that two aspects of the</span><span style="font-size: small;"> independent variable, including consumption of written goods and consumption of religious goods, along with background variables such as age and the level of education, affect quality of life. </span><span style="font-size: small;">هدف این پژوهش، شناسایی رابطه بین میزان مصرف کالاهای فرهنگی با سطح کیفیت زندگی شهروندان استان گلستان بودهاست. جامعه آماری این پژوهش را همه شهروندان ساکن در شهرهای استان گلستان در سال 1392 تشکیل میدهند که طبق اطلاعات و آمار ارائه شده، تعداد آنان برابر با 1118660 نفر بودهاست که از آن میان 400 نفر با استفاده از فرمول منطقی کوکران به عنوان نمونه آماری تعیین شده و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم استفاده شد. برای توصیف و تحلیل دادهها از تکنیکهای موجود در آمار توصیفی و استنباطی متناسب با سطح سنجش متغیرها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین مصرف کالاهای سمعی و بصری و مکتوب با کیفیت زندگی رابطه وجود دارد. همچنین در تحلیل رگرسیونی مشخص شد که دو بعد از متغیر مستقل اصلی تحقیق، یعنی مصرف کالاهای مکتوب و مصرف کالاهای مذهبی، و نیز دو متغیر مستقل</span><span style="font-size: small;">زمینهای، یعنی سطح</span><span style="font-size: small;"> تحصیلات و سن، بر کیفیت زندگی تأثیر میگذارند.</span>https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1998_c8d7a36dcd7867d6219de408695f9162.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی2383-41611220141125Sociological Explanation of the Relationship between Social Capital and Athletes’ Healthy Lifestyle
(regarding nutritional performance)تبیین جامعه شناختی رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامت محور ورزشکاران (با تکیه بر عملکرد تغذیه ای ورزشکاران)75881999FAجمالمحمدیفردینمحمدیحسینمحمدیJournal Article20140819<span style="font-size: small;"><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman';">Nowadays, Social Capital is one of the most popular concepts in sociological studies. Some intellects do believe that social capital is one of the most important factors that plays a significant role in individual's success to achieve their goals. Therefore, the main purpose of this research is to investigate the relationship between social capital and athletes’ healthy lifestyle regarding their</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman';">nutritional performance. To meet this main goal, theoretical framework and hypotheses of the research set on the basis of James Coleman’s theory. Statistical population of the research include 2300 athletes in Beheshti University’s Olympiad. Using Morgan’s table and stratified sampling method</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';"> a sample consisting of 310 people were selected from the population.</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman';"> The research method is survey and the main tool for collecting data is questionnaire. The research findings indicate that social capital has positive and significant influence on athletes’ healthy lifestyle. In other words, the more athletes benefit social capital, the more their healthy lifestyle improves.</span></span><span style="font-size: small;">در عصر حاضر سرمایه اجتماعی یکی از رایجترین مفاهیم در زمینه مطالعات جامعهشناختی به شمار</span><span style="font-size: small;">میآید.</span><span style="font-size: small;"> برخی از اندیشمندان بر این باورند که سرمایه اجتماعی نقشی مؤثر بر موفقیت افراد در نیل به اهدافشان دارد. از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور </span><span style="font-size: small;">ورزشکاران با تأکید بر عملکرد تغذیهای است. در این راستا، چارچوب نظری و فرضیههای پژوهش براساس نظریه جیمز کلمن تنظیم گردید. جامعه آماری شامل2300 ورزشکار شرکت کننده در المپیاد ورزشی سال 1393 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی است که با استفاده</span><span style="font-size: small;"> از جدول مورگان</span><span style="font-size: small;"> و </span><span style="font-size: small;">روش نمونهگیری</span><span style="font-size: small;"> طبقهای متناسب باحجم 310 نفر از آنها انتخاب شدند. در این </span><span style="font-size: small;">پژوهش از روش پیمایشی، ابزار</span><span style="font-size: small;">پرسشنامه و روشهای</span><span style="font-size: small;"> آماری به منظور گردآوری و تحلیل دادهها استفاده شدهاست. نتایج حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور </span><span style="font-size: small;">ورزشکاران رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. به بیان دیگر، با افزایش سرمایه اجتماعی ورزشکاران، سبک زندگی سلامتمحور آنها بهبود مییابد. </span>https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1999_b3e238e415c13bebb88def79163b5079.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی2383-41611220141214The Impact of Satellite TV Channels on Gender Attitudes
and Sexual Morality of Youthتأثیر شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بر اخلاق جنسی و نگرش جنسیتی جوانان891052000FAفرهادنصرتی نژادمحمدجوادشفیعیJournal Article20140908<span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif';"><span style="font-size: small;">This research seeks to assess the impact of satellite TV channels on gender attitudes and sexual morality of Tehran youth. The main assumption of this study is that satellite TV channels reflect values and patterns of western societies and that gender attitudes and sexual morality are essentially liberal in those societies. The research method is survey and the total sample size is 900. The results show that satellite TV channels have a great impact on gender attitudes and sexual morality of youth<span lang="FA" dir="RTL"> .</span></span><span style="font-size: small;">It means that, satellite TV channels spread sexual liberation as well as gender equality. But satellite TV channels prove to have the greatest effect on spreading sexual liberation than gender equality. Furthermore, more than one third of respondents have claimed that Iranian youth spend a great deal of time watching satellite TV channels.</span></span> <br /><em><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span></span></em>این پژوهش در پی سنجش تأثیر شبکههای تلویزیونی ماهوارهای بر نگرش جنسیتی و اخلاق جنسی جوانان شهر تهران است. در این راستا، با این مفروض که تلویزیونهای ماهوارهای برآمده از متن جامعه غربی و به نوعی بازتابدهندۀ ارزشها و انگارههای آن جغرافیا هستند و در آنجا نیز دو مقوله اخلاق جنسی و نگرش جنسیتی اساساً در سویه لیبرالیستی آن بروز یافتهاند، به سنجش تجربی گزارههای یادشده با استفاده از روش پیمایشی در یک نمونه 900 نفری از جوانان پرداختهاست. نتایج نشان میدهد که تلویزیونهای ماهوارهای نقش بسیار زیادی در ترویج نگرش جنسیتی و اخلاق جنسی لیبرال دارند. به این معنا که شبکههای تلویزیونی ماهوارهای سعی در ترویج اخلاق آزاد جنسی و همچنین برابری جنسیتی دارند. البته تأثیر ماهوارهها در ترویج اخلاق جنسی لیبرال به مراتب بیشتر از برابری جنسیتی است. گذشته از آن بیش از یک سوم از پاسخگویان اعلام داشتهاند که در منزلشان ماهواره دارند. عموم آنها نیز بیان کردهاند که جوانان وقت زیادی را صرف تماشای ماهوارهها میکنند.https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_2000_878fe6b18f96a16991bbb2807bc4baf5.pdf