دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2
1
2017
10
11
تبیین جامعهشناختی حفاظت از محیط زیست در مناطق روستایی
9
24
FA
صادق
صالحی
دانشیار دانشگاه مازندران
s.salehi@umz.ac.ir
حمید
اکبری
hamidhh22@chmail.ir
<span style="font-size: small;">چکیده</span> <br /><span style="font-size: small;">هدف اصلی این تحقیق، سنجش رفتار محیط زیستی و شناخت تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای محیط زیستی است. روش تحقیق، در این پژوهش از نوع پیمایشی است و نمونه آماری شامل 467 نفر از افراد ساکن در مناطق روستایی استان مازندران بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق حاضر، نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای محیط زیستی رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد و با افزایش سرمایه اجتماعی، رفتارهای مسئولانه محیط زیستی نیز افزایش مییابد</span><span style="font-size: small;">. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام، نشان داده است که سرمایه اجتماعی به عنوان اولین متغیری که وارد مدل شده است، بیشترین همبستگی را </span><span style="font-size: small;">با رفتارهای زیستمحیطی دارد و</span><span style="font-size: small;">نگرش زیستمحیطی</span><span style="font-size: small;"> بهمنزله آخرین متغیری که وارد مدل شده است، کمترین همبستگی را با رفتارهای زیستمحیطی دارد. </span><span style="font-size: small;">همچنین، متغیر سرمایه اجتماعی به نسبت دیگر متغیرها پیشبینیکننده قویتری است.</span>
سرمایه اجتماعی,اعتماد اجتماعی,رفتارهای محیط زیستی,نگرش محیط زیستی
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4137.html
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4137_e867b287216ed3d14fb01a46f502bb0a.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2
1
2017
08
23
بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه های جمعی جهانی و احساس امنیت اجتماعی در شهر کرمانشاه
25
42
FA
عبدالحسین
کلانتری
دانشیار دانشگاه تهران
abkalantari@ut.ac.ir
سیروس
محبی
استادیار دانشگاه کرمانشاه
dr.sirosmohebi@yahoo.com
هابیل
حیدرخانی
استادیار/ دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب
h.heidarkhani@yahoo.com
چکیده <br />گستردگی و سرعت روزافزون رسانههای جمعی، پیامدهای متفاوتی را در حوزههای مختلف ملی در جوامع به بار آورده است که میتوان احساس امنیت اجتماعی، بهعنوان یک سازه مهم سیاسی و اجتماعی جوامع، را یکی از از این حوزههای تأثیرپذیر قلمداد کرد. پژوهش حاضر، جهت بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای جمعی و احساس امنیت اجتماعی با استفاده از تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرمافزارهای <span style="font-family: Times New Roman;">SPSS</span> و <span style="font-family: Times New Roman;">AMOS</span> به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شهروندان شهر کرمانشاه است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر از شهروندان 18 سال به بالای آن بهعنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از ماهواره (42/0- <span style="font-family: Times New Roman;">= P</span>)، اینترنت (16/0- <span style="font-family: Times New Roman;">= P</span>) و شبکههای اجتماعی مجازی (25/0- <span style="font-family: Times New Roman;">= P</span>) با احساس امنیت اجتماعی ارتباط معنیدار منفی وجود دارد. ضریب همبستگی حاصل از آزمون رگرسیون چند متغیره (45/0-<span style="font-family: Times New Roman;">R= </span>) نیز نشان میدهد که بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق، یعنی احساس امنیت اجتماعی، همبستگی متوسطی وجود دارد. یافتههای حاصل از آزمون معادلات ساختاری (<span style="font-family: Times New Roman;">AMOS</span>) نیز نشان از آن دارد که اثر متغیر استفاده از رسانههای جمعی جهانی بر احساس امنیت اجتماعی معادل 52/0- است. بهطور کلی، میتوان چنین نتیجه گرفت که تأثیر منفی استفاده از رسانههای جمعی جهانی، بهویژه استفاده از ماهواره، بر احساس امنیت اجتماعی جدی و معنادار است. از این رو، میباید شرایط را بهنحوی تغییر داد که میزان تأثیرپذیری منفی از این رسانه به حداقل برسد.
احساس امنیت اجتماعی,رسانه های جمعی جهانی,ماهواره,اینترنت,شبکههای اجتماعی مجازی
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4138.html
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4138_26c2621fe16909ed948659e5c6f2b1e8.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2
1
2017
10
11
وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان مرکزی (با تأکید بر تکنیک تلفیق داده (IOM))
43
69
FA
زهره
شهبازی
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی
shahbazi1450@yahoo.com
مهدی
مبارکی
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی
mobaraki.mhd@gmail.com
<span style="font-size: small;">چکیده </span> <br /><span style="font-size: small;">موضوع این مطالعه توسعه اجتماعی و هدف از انجام آن بررسی وضعیت شاخصهای توسعه اجتماعی در استان مرکزی است. توسعه اجتماعی بیانگر کیفیت سیستم اجتماعی از طریق نهادینه کردن "اخلاق توسعه"، بهویژه، اخلاق توسعه اجتماعی، برای حصول به "همبستگی اجتماعی" و افزایش "کیفیت زندگی" در جهت </span><span style="font-size: small;">بالا بردن "عدالت اجتماعی" و ارتقا "امنیت اجتماعی" است. روش تحقیق از نوع پیمایش توصیفی است. دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک تلفیق داده (</span>IOM<span style="font-size: small;">)، وزن داده شده و در محیط </span>GIS<span style="font-size: small;"> به نمایش درآمدند. جامعه آماری </span><span style="font-size: small;">شامل شهروندان بالای 15 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی استان مرکزی است؛ نمونهای مشتمل بر 1300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی انتخاب شد. تکنیک جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با 134 سوال است. اعتبار این وسیله اندازهگیری به روش اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ در مرحله پیشمطالعه بهدست آمده است. نتایج نشان میدهد که وضعیت شاخصهای توسعه اجتماعی در استان مرکزی از حد متوسط رو به پایین تا متوسط رو به بالا در نوسان است. </span>
توسعه اجتماعی,همبستگی اجتماعی,عدالت اجتماعی,تکنیک تلفیق داده,محیط GIS
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4139.html
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4139_26628385e12736c4608ed6fc7f191360.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2
1
2017
10
11
بررسی جامعه شناختی تداوم نسلی بنگاههای اقتصادی خانوادگی در ایران (مطالعه موردی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط شهر تهران
70
83
FA
ستار
محمدی تلوار
دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز
sattartalvar@yahoo.com
حسین
بنی فاطمه
استاد دانشگاه تبریز
banifatemeh@tabrizu.ac.ir
حمزه
نوذری
استادیار دانشگاه خوارزمی
nozari56@gmail.com
<span style="font-size: small;">چکیده</span> <br /> پژوهش پیشرو به بررسی چالشها و موانع جامعهشناختی تداوم نسلی بنگاههای اقتصادی خانوادگی شهر تهران میپردازد. این پژوهش در پی کشف و شناسایی چالشها و موانع جامعهشناختیای است که این بنگاهها در مسیر انتقال نسلی خود با آن روبهرو میشوند. استراتژی اصلی آن مبتنی بر روش کیفی بوده و دادههای مورد نیاز از راه انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته گردآوری شده است. گروه هدف عبارت است از مدیران بنگاههای اقتصادی خانوادگی کوچک و متوسط شهر تهران که تعداد 25 نفر به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. اشباع نظری ملاک پایان دادن به فرایند گردآوری دادهها بوده است. یافتهها نشان میدهد که این نوع بنگاهها در فرایند انتقال نسلی با پنج چالش اصلی شامل موانع درونسازمانی، عدم برندسازی خانوادگی، هستهگرایی خانوادگی، تفاوتهای ارزشی/ احساسی نسلی و تفاوتهای ساختاری/ وضعیتی نسلی روبهرو هستند. آن دسته از بنگاههایی که نتوانند راه حلی برای رویارویی با این چالشها پیدا کنند در فرایند انتقال بین نسلی دچار مشکل شده و یا انتقال پیدا نمیکنند.
بنگاه اقتصادی خانوادگی,موانع درون سازمانی,عدم برندسازی خانوادگی,هستهگرایی خانوادگی,تفاوتهای ارزشی/ احساسی نسلی و تفاوتهای ساختاری/ وضعیتی نسلی
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4140.html
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4140_686316f091d87b3025b7006b000b3c92.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2
1
2017
10
11
تحلیل جامعه شناختی استراتژی های مدیریت انرژی (مطالعه موردی: شهروندان شهر سنندج)
84
96
FA
لقمان
امامقلی
دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران
lugman.1360@yahoo.com
صادق
صالحی
دانشیار دانشگاه مازندران
s.salehi@umz.ac.ir
جمال
محمدی
دانشیار دانشگاه کردستان
m.jamal8@gmail.com
<span style="font-size: small;">چکیده</span> <br /><span style="font-size: small;">تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال اساسی است که استراتژیهای مدیریت مصرف انرژی چه تأثیری بر رفتار مصرف انرژی دارند؟ در این پژوهش،از دو رویکرد استراتژیهای ساختاری و استراتژهای روانشناختی استفاده شده و در آن سه مؤلفه اساسی نگرش نسبت به هدفمندی یارانهها، کارایی درکشده و سیاستهای تشویقی مصرف انرژی مورد سنجش قرار گرفته است. مطالعه حاضر، در بین شهروندان شهر سنندج در سال 1396 و با استفاده از روش پیمایشی صورت پذیرفته است. برای تعیین نمونه، از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده و تعداد 437 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این تحقیق، پرسشنامه بوده و برای سنجش اعتبار و روایی سوالات، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین نگرش نسبت به هدفمندی یارانهها، کارایی درکشده و سیاستهای تشویقی محیط زیستی و رفتار مصرف انرژی رابطه وجود دارد. این یافته بازگوی آن است که با افزایش هر یک از این سه مؤلفه رفتار مصرف انرژی مسئولانهتر میشود. در خاتمه مقاله، پیشنهادات لازم برای سیاستگذاری اجرایی و پژوهشی ارایه شده است.</span> <br /><span style="font-size: small;"> </span>
استراتژی های ساختاری,استراتژی های روان شناختی,رفتار مصرف انرژی,شهر سنندج
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4141.html
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4141_8d351d20e94d95479099efb82955ae0c.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2
1
2017
10
11
بررسی تأثیر سرمایه نهادی بر رویه ای شدن مشارکت مردم در توسعه منطقه ایلام
97
110
FA
سید رحیم
موسوی
دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
rahimmosavi85@yahoo.com
فریدون
وحیدا
استاد دانشگاه اصفهان
fvahida@yahoo.com
<span style="font-size: small;">چکیده</span> <br /><span style="font-size: small;">استان ایلام یکی از محرومترین نقاط کشور است که علاوه بر توجه ویژۀ دولت، نیازمند مشارکت واقعی عموم مردم در فرایند توسعه و محرومیتزدایی است. البته مشارکت مردم در فرایند توسعه، خود، تحت تأثیر عواملی چون سرمایه نهادی است. از این منظر، هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل</span><span style="font-size: small;"> تأثیر سرمایه نهادی بر رویهای شدن مشارکت مردم در توسعه منطقه ایلام است. روش تحقیق، کمی و ابزار اصلی گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه </span><span style="font-size: small;">بوده است. دادههای تحقیق</span><span style="font-size: small;">به کمک نرمافزار </span>SPSS<span style="font-size: small;"> و با استفاده از آمارههای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان بخشهای عمرانی و فنی شاغل در ادارات و نهادهای دولتی استان ایلام است. حجم نمونه به تعداد 130 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری سهمیهای بهدست آمده است. اعتبار تحقیق، صوری و پایایی پرسشنامه تحقیق بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (869/0) بهدست آمده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از هفت شاخص سرمایه نهادی، سه شاخص تعامل جمعی نهادها با سطوح بالاتر با میزان بتای برابر با (263/0)، آگاهی نهادها از شرایط منطقه با میزان بتای برابر با (240/0) و قوانین مناسب با میزان بتای برابر با (177/0)، بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته یعنی رویهای شدن مشارکت مردم در توسعه منطقه ایلام داشتهاند. </span>
سرمایه نهادی,مشارکت,توسعه مشارکتی,توسعه محلی,منطقه ایلام
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4142.html
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4142_ffe23996087705a50e141f001b9bd9d8.pdf