ORIGINAL_ARTICLE
فضای مجازی و هویت
فضای مجازی و رسانههای نوین چند سالی است که درعلوم اجتماعی ایران به عنوان حوزهای نوپا مطرح شده ومورد توجه جدی محققان قرارگرفتهاست. مقاله حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات صورت گرفته در یک دهه اخیر در حوزه فضای مجازی و هویت انجام شدهاست. روش تحقیق، فراتحلیل و جامعه آماری همه مقالات علمی- پژوهشیای هستند که در سالهای 1380 تا 1392 با موضوع فضای مجازی و هویت منتشر شدهاند. یافتهها حاکی از آن است که هویت ملی و مدرن، بهعنوان متغیر وابسته، بیش از سایر ابعاد هویت (دینی، قومی و اجتماعی) مورد بررسی قرار گرفتهاست. همچنین، نتایج بررسی اندازه اثرات نشان میدهد که متغیر مستقلِ میزان استفاده از فضای مجازی بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن و هویت دینی داشتهاست. از سوی دیگر، مدت زمان استفاده از فضای مجازی بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن میگذارد. نوع استفاده از فضای مجازی، بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن، ملی و اجتماعی دارد. مشارکت و فعالیت در فضای مجازی، بیشترین اثر را بر هویت مدرن میگذارد. سرانجام آنکه، واقعی تلقی کردنِ محتوای مطالب فضای مجازی، بیشترین تأثیر را بر هویت مدرن و اجتماعی دارد.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1995_1435bdce3c5a5e5479dcaceb988e8923.pdf
2012-04-20
5
22
اینترنت
شبکههای اجتماعی مجازی
فراتحلیل
فضای مجازی
هویت
محسن
نوغانی دخت بهمنی
1
AUTHOR
سید احمد
میرمحمد تبار
2
LEAD_AUTHOR
صمد
عدلی پور
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه هویت نسل دوم ایرانیان خارج از کشور
بررسی جامعهشناختی نسل دوم ایرانیان خارج از کشور، بهمثابه نیروی انسانی مؤثر در هدفهای توسعهای و بهمثابه یکی از عوامل اصلی سرمایه انسانی در روند توسعه، ضروری است. در پژوهش حاضر مجموع مطالعات انجامشده در این حوزه که در فاصله سالهای (1393-1373) در داخل و خارج از کشور نگاشته شدهاند، با استفاده از روش تلفیق پژوهشهای ترکیبی، مورد تحلیل قرارگرفتهاند.بر اساس نتایج پژوهش، در تعریف نسل دوم، مفهوم ذهنیت نسلی بدون محدودیت سنی بهکار رفتهاست و سطح تحلیل در پژوهشها، بیشتر خرد و میانه بودهاست. درحالیکه مطالعات سوئد و استرالیا الگوی یکپارچه هویتی را در این نسل شناسایی کردهاند، مطالعات نسل دوم در آمریکا، بحران و پنهانسازی هویت را تشخیص میدهند. همچنین، درحالیکه بیشتر پژوهشها در سطح تحلیل خرد و میانه قرار دارند و هویت ملی با مؤلفههایی مثل سن کودک هنگام ورود، محل تولد، زبان، ارتباط با ایرانیان و اعضای خانواده ایرانی، طبقه اجتماعی والدین، قصد بازگشت به ایران، گروههای مرجع و غیره تحلیل شدهاست اما پژوهشهایی که بحران هویت را در آمریکا شناسایی کردهاند، عوامل کلان را برای تبیین این پدیده بهکار بردهاند؛ عواملی مثل جریانسازی رسانههای بینالمللی و ساخت «دیگری» از اسلام و ایران. به نظر نویسندگان، نظریات شرقشناسی ادوارد سعید و بازنمایی رسانهها از اسلام، نظریاتی هستند که بحران هویت در نسل دوم ایرانیان خارج از کشور در امریکا را، بهدقت، تبیین میکنند و برای احراز هویت در این نسل، ضروری است سیاستگذاریهای فرهنگی بر پایه این راهبردهای کلان تدوین شوند.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1996_3be7a9a46fcde76864a4d7230bdbc5e1.pdf
2014-11-13
23
40
نسل دوم
هویت
بحران هویت
ایرانیان خارج از کشور
شرقشناسی
پروانه
دانش
daneshpar@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
عاصفه
توکلی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی
بررسی نقش رسانهها در گسترش ابعاد مختلف نوگرایی، جهت شناخت و تقویت کارکرد مثبت آنها در بسط فرهنگ مشارکتی و اخلاق شهروندی و پیشگیری از پیامدهای منفی مصرف رسانهای چون خلق جامعه منفعل و مصرفگرا ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه در اشکال متکثر آن شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، کتاب، فیلم و موسیقیبر نگرش به نوگرایی و تحلیل استفادۀ ناهمگون گروههای مختلف از رسانههای مذکور، به مثابه عامل زمینهساز شکاف ارزشی است. نتایج حاصل از این پیمایش در شهر اصفهان بدین قرار است: میانگین نمره نوگرایی افراد مورد بررسی بهطور معنیداری از حد متوسط بالاتر است. میزان استفاده از تلویزیون نسبتاً بالا و میزان استفاده از سایر رسانهها در حد متوسط است. از بین رسانههای مورد مطالعه، ماهواره، مطبوعات و موسیقی تأثیری مثبت و معنادار بر نوگرایی داشتهاند که ماهواره بیش از سایر رسانهها اثرگذار است و 28 درصد از واریانس نوگرایی را تبیین میکند. تلویزیون با ضریب تأثیر برابر با 13/0 ، تأثیری معنادار اما منفی بر نوگرایی دارد. میزان استفاده از همه رسانهها، به استثنای رادیو و تلویزیون، در بین جوانان و افراد متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر است، اما بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. به این ترتیب، گروههای خاصی ازجامعه به کسب ارزشهای تازه میرسند که با بخش وسیعتر جامعه در تضاد است. این شکاف ارزشی در گروههای طبقاتی مشهودتر است. پایگاه اجتماعی- اقتصادی 70 درصد واریانس استفاده از رسانهها را تبیین میکند.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1997_2f867585a333f4f652d316931abca802.pdf
2014-11-08
41
59
نوگرایی
رسانههای جمعی
شکاف ارزشی
پایگاه اجتماعی- اقتصادی
علی
ربیعی
1
AUTHOR
زهرا
ذاکری نصرآبادی
2
LEAD_AUTHOR
اعظم
علیزاده
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کیفیت زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی (مورد مطالعه: شهروندان استان گلستان)
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه بین میزان مصرف کالاهای فرهنگی با سطح کیفیت زندگی شهروندان استان گلستان بودهاست. جامعه آماری این پژوهش را همه شهروندان ساکن در شهرهای استان گلستان در سال 1392 تشکیل میدهند که طبق اطلاعات و آمار ارائه شده، تعداد آنان برابر با 1118660 نفر بودهاست که از آن میان 400 نفر با استفاده از فرمول منطقی کوکران به عنوان نمونه آماری تعیین شده و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم استفاده شد. برای توصیف و تحلیل دادهها از تکنیکهای موجود در آمار توصیفی و استنباطی متناسب با سطح سنجش متغیرها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین مصرف کالاهای سمعی و بصری و مکتوب با کیفیت زندگی رابطه وجود دارد. همچنین در تحلیل رگرسیونی مشخص شد که دو بعد از متغیر مستقل اصلی تحقیق، یعنی مصرف کالاهای مکتوب و مصرف کالاهای مذهبی، و نیز دو متغیر مستقلزمینهای، یعنی سطح تحصیلات و سن، بر کیفیت زندگی تأثیر میگذارند.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1998_c8d7a36dcd7867d6219de408695f9162.pdf
2014-11-09
60
74
کیفیت زندگی
مصرف کالاهای فرهنگی
کالاهای مکتوب
کالاهای مذهبی
استان گلستان
غلامرضا
خوش فر
khoshfar@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
محمدتقی
گیلک حکیم آبادی
mtgilak@gmail.com
2
AUTHOR
مهدیه
زارعی
mahdieh.zareiee@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جامعه شناختی رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامت محور ورزشکاران (با تکیه بر عملکرد تغذیه ای ورزشکاران)
در عصر حاضر سرمایه اجتماعی یکی از رایجترین مفاهیم در زمینه مطالعات جامعهشناختی به شمارمیآید. برخی از اندیشمندان بر این باورند که سرمایه اجتماعی نقشی مؤثر بر موفقیت افراد در نیل به اهدافشان دارد. از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور ورزشکاران با تأکید بر عملکرد تغذیهای است. در این راستا، چارچوب نظری و فرضیههای پژوهش براساس نظریه جیمز کلمن تنظیم گردید. جامعه آماری شامل2300 ورزشکار شرکت کننده در المپیاد ورزشی سال 1393 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای متناسب باحجم 310 نفر از آنها انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی، ابزارپرسشنامه و روشهای آماری به منظور گردآوری و تحلیل دادهها استفاده شدهاست. نتایج حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور ورزشکاران رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. به بیان دیگر، با افزایش سرمایه اجتماعی ورزشکاران، سبک زندگی سلامتمحور آنها بهبود مییابد.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1999_b3e238e415c13bebb88def79163b5079.pdf
2014-11-25
75
88
سرمایه اجتماعی
کلمن
سبک زندگی سلامتمحور
عملکرد تغذیهای
ورزشکاران
جمال
محمدی
m.jamal8@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
فردین
محمدی
2
AUTHOR
حسین
محمدی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بر اخلاق جنسی و نگرش جنسیتی جوانان
این پژوهش در پی سنجش تأثیر شبکههای تلویزیونی ماهوارهای بر نگرش جنسیتی و اخلاق جنسی جوانان شهر تهران است. در این راستا، با این مفروض که تلویزیونهای ماهوارهای برآمده از متن جامعه غربی و به نوعی بازتابدهندۀ ارزشها و انگارههای آن جغرافیا هستند و در آنجا نیز دو مقوله اخلاق جنسی و نگرش جنسیتی اساساً در سویه لیبرالیستی آن بروز یافتهاند، به سنجش تجربی گزارههای یادشده با استفاده از روش پیمایشی در یک نمونه 900 نفری از جوانان پرداختهاست. نتایج نشان میدهد که تلویزیونهای ماهوارهای نقش بسیار زیادی در ترویج نگرش جنسیتی و اخلاق جنسی لیبرال دارند. به این معنا که شبکههای تلویزیونی ماهوارهای سعی در ترویج اخلاق آزاد جنسی و همچنین برابری جنسیتی دارند. البته تأثیر ماهوارهها در ترویج اخلاق جنسی لیبرال به مراتب بیشتر از برابری جنسیتی است. گذشته از آن بیش از یک سوم از پاسخگویان اعلام داشتهاند که در منزلشان ماهواره دارند. عموم آنها نیز بیان کردهاند که جوانان وقت زیادی را صرف تماشای ماهوارهها میکنند.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_2000_878fe6b18f96a16991bbb2807bc4baf5.pdf
2014-12-14
89
105
رسانهها
شبکههای تلویزیونی ماهوارهای
جوانان
نگرش جنسیتی
اخلاق جنسی
فرهاد
نصرتی نژاد
farhad.nosrati@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
محمدجواد
شفیعی
2
AUTHOR