per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2017-10-11
2
1
9
24
4137
english
تبیین جامعهشناختی حفاظت از محیط زیست در مناطق روستایی
A Sociological Explanation of Environmental Protection in Rural Areas
صادق صالحی
s.salehi@umz.ac.ir
1
حمید اکبری
hamidhh22@chmail.ir
2
دانشیار دانشگاه مازندران
چکیده هدف اصلی این تحقیق، سنجش رفتار محیط زیستی و شناخت تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای محیط زیستی است. روش تحقیق، در این پژوهش از نوع پیمایشی است و نمونه آماری شامل 467 نفر از افراد ساکن در مناطق روستایی استان مازندران بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق حاضر، نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای محیط زیستی رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد و با افزایش سرمایه اجتماعی، رفتارهای مسئولانه محیط زیستی نیز افزایش مییابد. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام، نشان داده است که سرمایه اجتماعی به عنوان اولین متغیری که وارد مدل شده است، بیشترین همبستگی را با رفتارهای زیستمحیطی دارد ونگرش زیستمحیطی بهمنزله آخرین متغیری که وارد مدل شده است، کمترین همبستگی را با رفتارهای زیستمحیطی دارد. همچنین، متغیر سرمایه اجتماعی به نسبت دیگر متغیرها پیشبینیکننده قویتری است.
Abstract The main purpose of this study is to assess the environmental behavior and to recognize the effect of social capital on environmental behavior. The research method is survey and the statistical population includes 467 people settling in the rural areas of Mazandaran province which were selected using cluster sampling method. The main tool for collecting data in this research is questionnaire.The results indicate that there is a positive and direct relationship between social capital and environmental behavior and environmentally responsible behaviors increase with the increase in social capital. In addition, through stepwise multiple regression analysis it confirms that social capital- as a first variable which is entered the model- has a highest correlation with the environmental behavior and the environmental attitudes- as a last variable which is entered the model- has a lowest correlation with the environmental behavior. Moreover, social capital is the most powerful predictor than other variables.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4137_e867b287216ed3d14fb01a46f502bb0a.pdf
سرمایه اجتماعی
اعتماد اجتماعی
رفتارهای محیط زیستی
نگرش محیط زیستی
Social Capital
social trust
environmental behaviors
environmental attitudes
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2017-08-23
2
1
25
42
4138
english
بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه های جمعی جهانی و احساس امنیت اجتماعی در شهر کرمانشاه
The Relationship between International Mass Media Usage and the Social Security Feeling in Kermanshah City
عبدالحسین کلانتری
abkalantari@ut.ac.ir
1
سیروس محبی
dr.sirosmohebi@yahoo.com
2
هابیل حیدرخانی
h.heidarkhani@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه کرمانشاه
استادیار/ دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب
چکیده گستردگی و سرعت روزافزون رسانههای جمعی، پیامدهای متفاوتی را در حوزههای مختلف ملی در جوامع به بار آورده است که میتوان احساس امنیت اجتماعی، بهعنوان یک سازه مهم سیاسی و اجتماعی جوامع، را یکی از از این حوزههای تأثیرپذیر قلمداد کرد. پژوهش حاضر، جهت بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای جمعی و احساس امنیت اجتماعی با استفاده از تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شهروندان شهر کرمانشاه است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر از شهروندان 18 سال به بالای آن بهعنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از ماهواره (42/0- = P)، اینترنت (16/0- = P) و شبکههای اجتماعی مجازی (25/0- = P) با احساس امنیت اجتماعی ارتباط معنیدار منفی وجود دارد. ضریب همبستگی حاصل از آزمون رگرسیون چند متغیره (45/0-R= ) نیز نشان میدهد که بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق، یعنی احساس امنیت اجتماعی، همبستگی متوسطی وجود دارد. یافتههای حاصل از آزمون معادلات ساختاری (AMOS) نیز نشان از آن دارد که اثر متغیر استفاده از رسانههای جمعی جهانی بر احساس امنیت اجتماعی معادل 52/0- است. بهطور کلی، میتوان چنین نتیجه گرفت که تأثیر منفی استفاده از رسانههای جمعی جهانی، بهویژه استفاده از ماهواره، بر احساس امنیت اجتماعی جدی و معنادار است. از این رو، میباید شرایط را بهنحوی تغییر داد که میزان تأثیرپذیری منفی از این رسانه به حداقل برسد.
Abstract The rapid and ever-increasing spread of mass media has led to different consequences in various national areas in societies, which the social security feeling, as a significant social, political construct, can be considered as one of these affected areas. The present study was carried out to investigate the relationship between international mass media usage and the social security feeling using survey method, questionnaire research tool and SPSS and AMOS software. The statistical population of this research includes all citizens of Kermanshah city. Using Cochran formula, a sample consisting of 384 citizens aged 18 years and over has been studied. The results show that there is a significant negative relationship between the use of satellite (P = -0/42), Internet (P = -0/16) and virtual social networks (P = -0/25) with social security feeling. The correlation coefficient of multivariate regression analysis also (R= -0/45) indicates that there is a moderate correlation between the set of independent variables and the dependent variable of the research (i.e. social security feeling). Moreover, the findings from the structural equation modeling show that the impact of international mass media usage on the social security feeling is equal to -0/52. Accordingly, we can conclude that the negative impact of international mass media usage, especially the satellite usage, on the social security feeling is serious and significant. So, the condition should change in awaythat minimize its negative impact.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4138_26c2621fe16909ed948659e5c6f2b1e8.pdf
احساس امنیت اجتماعی
رسانه های جمعی جهانی
ماهواره
اینترنت
شبکههای اجتماعی مجازی
social security feeling
international mass media
satellite
Internet
virtual social networks
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2017-10-11
2
1
43
69
4139
english
وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان مرکزی (با تأکید بر تکنیک تلفیق داده (IOM))
The Situation of Social Development Indicators in Markazi Province (Regarding Inverse Optimization Method (IOM))
زهره شهبازی
shahbazi1450@yahoo.com
1
مهدی مبارکی
mobaraki.mhd@gmail.com
2
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی
چکیده موضوع این مطالعه توسعه اجتماعی و هدف از انجام آن بررسی وضعیت شاخصهای توسعه اجتماعی در استان مرکزی است. توسعه اجتماعی بیانگر کیفیت سیستم اجتماعی از طریق نهادینه کردن "اخلاق توسعه"، بهویژه، اخلاق توسعه اجتماعی، برای حصول به "همبستگی اجتماعی" و افزایش "کیفیت زندگی" در جهت بالا بردن "عدالت اجتماعی" و ارتقا "امنیت اجتماعی" است. روش تحقیق از نوع پیمایش توصیفی است. دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک تلفیق داده (IOM)، وزن داده شده و در محیط GIS به نمایش درآمدند. جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی استان مرکزی است؛ نمونهای مشتمل بر 1300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی انتخاب شد. تکنیک جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با 134 سوال است. اعتبار این وسیله اندازهگیری به روش اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ در مرحله پیشمطالعه بهدست آمده است. نتایج نشان میدهد که وضعیت شاخصهای توسعه اجتماعی در استان مرکزی از حد متوسط رو به پایین تا متوسط رو به بالا در نوسان است.
Abstract The subject of this study is social development and itspurpose is to investigate the situation of social development indicators in Markazi Province. Social development represents the quality of social system through institutionalizing "development ethics" in order to promote "social equality" and "social security". The research method is descriptive survey. The research data were weighted by using Inverse Optimization Method (IOM) and were shown in GIS environment. Statistical population includes dwellers aged 15 years and overof both urban and rural areas of Markazi province. A sample of 1300 people was selected using stratified random sampling method.Technique of data collection was self-made questionnaire with 134 questions which its content validity was confirmed and its reliability was determined by caculating Cronbach's alpha coefficient in pre-test step. The findings imply that the situation of social development indicators in Markazi Province varies between lower-medium and upper-medium.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4139_26628385e12736c4608ed6fc7f191360.pdf
توسعه اجتماعی
همبستگی اجتماعی
عدالت اجتماعی
تکنیک تلفیق داده
محیط GIS
social development
social solidarity
social equality
Inverse Optimization Method (IOM)
GIS environment
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2017-10-11
2
1
70
83
4140
english
بررسی جامعه شناختی تداوم نسلی بنگاههای اقتصادی خانوادگی در ایران (مطالعه موردی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط شهر تهران
A Sociological Analysis of the Generational Continuity of Family Business Enterprises in Iran (A Case Study of Small and Medium Sized Family Enterprises of Tehran City)
ستار محمدی تلوار
sattartalvar@yahoo.com
1
حسین بنی فاطمه
banifatemeh@tabrizu.ac.ir
2
حمزه نوذری
nozari56@gmail.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز
استاد دانشگاه تبریز
استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده پژوهش پیشرو به بررسی چالشها و موانع جامعهشناختی تداوم نسلی بنگاههای اقتصادی خانوادگی شهر تهران میپردازد. این پژوهش در پی کشف و شناسایی چالشها و موانع جامعهشناختیای است که این بنگاهها در مسیر انتقال نسلی خود با آن روبهرو میشوند. استراتژی اصلی آن مبتنی بر روش کیفی بوده و دادههای مورد نیاز از راه انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته گردآوری شده است. گروه هدف عبارت است از مدیران بنگاههای اقتصادی خانوادگی کوچک و متوسط شهر تهران که تعداد 25 نفر به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. اشباع نظری ملاک پایان دادن به فرایند گردآوری دادهها بوده است. یافتهها نشان میدهد که این نوع بنگاهها در فرایند انتقال نسلی با پنج چالش اصلی شامل موانع درونسازمانی، عدم برندسازی خانوادگی، هستهگرایی خانوادگی، تفاوتهای ارزشی/ احساسی نسلی و تفاوتهای ساختاری/ وضعیتی نسلی روبهرو هستند. آن دسته از بنگاههایی که نتوانند راه حلی برای رویارویی با این چالشها پیدا کنند در فرایند انتقال بین نسلی دچار مشکل شده و یا انتقال پیدا نمیکنند.
Abstract The present research investigates the sociological challenges and barriers of the generational continuity of family business enterprises in Tehran city. It seeks to explore and identify the sociological challenges and barriers faced by these enterprises in the way of their generational transition. Its main strategy is based on a qualitative method and the required data are collected through semi-structured in-depth interviews. The target group consists of managers of small and medium sized family enterprises of Tehran city, which twenty-five of them were selected through theoretical sampling method and were interviewed. The criterion for endig the process of data collection has been theoretical saturation. The findings show that these types of enterprises face with five sociological challenges, including intra-organizational barriers, lack of family-based branding, family nuclearism, generational emotional / value differences, and structural / situational generational differences in their process of generational transition. Those enterprises which failed to find a solution to overcome these challenges will face problem in their process of generational transition or even could not transfer at all.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4140_686316f091d87b3025b7006b000b3c92.pdf
بنگاه اقتصادی خانوادگی
موانع درون سازمانی
عدم برندسازی خانوادگی
هستهگرایی خانوادگی
تفاوتهای ارزشی/ احساسی نسلی و تفاوتهای ساختاری/ وضعیتی نسلی
Family business enterprises
intra-organizational barriers
lack of family-based branding
family nuclearism
generational emotional / value differences
and structural / situational generational differences
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2017-10-11
2
1
84
96
4141
english
تحلیل جامعه شناختی استراتژی های مدیریت انرژی (مطالعه موردی: شهروندان شهر سنندج)
A Sociological Analysis of Energy Management Strategies (Case Study: Citizens of Sanandaj City)
لقمان امامقلی
lugman.1360@yahoo.com
1
صادق صالحی
s.salehi@umz.ac.ir
2
جمال محمدی
m.jamal8@gmail.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه کردستان
چکیده تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال اساسی است که استراتژیهای مدیریت مصرف انرژی چه تأثیری بر رفتار مصرف انرژی دارند؟ در این پژوهش،از دو رویکرد استراتژیهای ساختاری و استراتژهای روانشناختی استفاده شده و در آن سه مؤلفه اساسی نگرش نسبت به هدفمندی یارانهها، کارایی درکشده و سیاستهای تشویقی مصرف انرژی مورد سنجش قرار گرفته است. مطالعه حاضر، در بین شهروندان شهر سنندج در سال 1396 و با استفاده از روش پیمایشی صورت پذیرفته است. برای تعیین نمونه، از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده و تعداد 437 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این تحقیق، پرسشنامه بوده و برای سنجش اعتبار و روایی سوالات، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین نگرش نسبت به هدفمندی یارانهها، کارایی درکشده و سیاستهای تشویقی محیط زیستی و رفتار مصرف انرژی رابطه وجود دارد. این یافته بازگوی آن است که با افزایش هر یک از این سه مؤلفه رفتار مصرف انرژی مسئولانهتر میشود. در خاتمه مقاله، پیشنهادات لازم برای سیاستگذاری اجرایی و پژوهشی ارایه شده است.
Abstract The present research seeks to answer the fundamental question of how strategies for managing energy consumption affect energy consumption behavior. The research has applied two approaches of structural strategies and psychological strategies and three main components of attitudes toward targeted subsidies, perceived efficiency, and incentive energy consumption policies have been evaluated accordingly. Using the survey method the study was conducted among citizens of Sanandaj city in the year 2017. A sample consisting of 437 people was selected using simple random sampling method. The researchinstrument was questionnaire and for assessing the validity and reliability of the questions, methods of face validity and Cronbach's alpha were used respectively. The research findings indicate that there is a relationship between attitude towards the purposefulness of subsidies, perceived efficiency and environmental incentive policies and energy consumption behavior. This result suggests that energy consumption behavior becomes more responsible with increase in each of these three components. The paper ends up with some necessary suggestions for executives and research-based policy making.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4141_8d351d20e94d95479099efb82955ae0c.pdf
استراتژی های ساختاری
استراتژی های روان شناختی
رفتار مصرف انرژی
شهر سنندج
structural strategies
Psychological strategies
energy consumption behavior
Sanandaj City
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
2383-4161
2538-5607
2017-10-11
2
1
97
110
4142
english
بررسی تأثیر سرمایه نهادی بر رویه ای شدن مشارکت مردم در توسعه منطقه ایلام
The Impact of Institutional Capital on the Routinization of People's Participation in Development of Ilam Region
سید رحیم موسوی
rahimmosavi85@yahoo.com
1
فریدون وحیدا
fvahida@yahoo.com
2
دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
استاد دانشگاه اصفهان
چکیده استان ایلام یکی از محرومترین نقاط کشور است که علاوه بر توجه ویژۀ دولت، نیازمند مشارکت واقعی عموم مردم در فرایند توسعه و محرومیتزدایی است. البته مشارکت مردم در فرایند توسعه، خود، تحت تأثیر عواملی چون سرمایه نهادی است. از این منظر، هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل تأثیر سرمایه نهادی بر رویهای شدن مشارکت مردم در توسعه منطقه ایلام است. روش تحقیق، کمی و ابزار اصلی گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بوده است. دادههای تحقیقبه کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آمارههای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان بخشهای عمرانی و فنی شاغل در ادارات و نهادهای دولتی استان ایلام است. حجم نمونه به تعداد 130 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری سهمیهای بهدست آمده است. اعتبار تحقیق، صوری و پایایی پرسشنامه تحقیق بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (869/0) بهدست آمده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از هفت شاخص سرمایه نهادی، سه شاخص تعامل جمعی نهادها با سطوح بالاتر با میزان بتای برابر با (263/0)، آگاهی نهادها از شرایط منطقه با میزان بتای برابر با (240/0) و قوانین مناسب با میزان بتای برابر با (177/0)، بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته یعنی رویهای شدن مشارکت مردم در توسعه منطقه ایلام داشتهاند.
Abstract Ilam Province is one of the most deprived areas of the country, which in addition to the special attention of the governmen, It requires real publicparticipation in the process of development and poverty alleviation. Cetrtainly, people's participation in the process of development is influenced by a number of factors such as institutional capital.From this perspective, the present research aims to identify and analyze the impact of institutional capital on routinization of people's participation in development of Ilam region. The research method was quantitative and the mian tool for collecting data was questionnaire. The study has used SPSS software and also descriptive and inferential statistical techniques for data analysis. Statistical population of the research includes experts who work in technical and constructive departments of governmental offices and institutions of Ilam Province. A sample of 130 people was selected using quotasampling method. For determining validity of the questionnaire, method of face validity was used and the reliability of questionnaire was assessed by calculating Cronbach's alpha coefficient (0/896). The results show that among seven indicators of institutional capital, the three of collective interaction of institutions with higher levels with a beta equal to 0/263, awareness of institutions of local conditions with a beta equal to 0/240, and appropriate laws with a beta equal to 0/177, has had the greatest impact on the dependent variable, i.e. routinization of people's participation in development of Ilam region.
https://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_4142_ffe23996087705a50e141f001b9bd9d8.pdf
سرمایه نهادی
مشارکت
توسعه مشارکتی
توسعه محلی
منطقه ایلام
institutional capital
Participation
participatory development
local development
Ilam region