تحلیل جامعه شناختی استراتژی های مدیریت انرژی (مطالعه موردی: شهروندان شهر سنندج)

نوع مقاله : persian

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران

2 دانشیار دانشگاه مازندران

3 دانشیار دانشگاه کردستان

چکیده

چکیده
تحقیق حاضر به دنبال پاسخ­گویی به این سوال اساسی است که استراتژی­های مدیریت مصرف انرژی چه تأثیری بر رفتار مصرف انرژی دارند؟ در این پژوهش،از دو رویکرد استراتژی­های ساختاری و استراتژهای روان­شناختی استفاده شده و در آن سه مؤلفه اساسی نگرش نسبت به هدفمندی یارانه­ها، کارایی درک­شده و سیاست­های تشویقی مصرف انرژی مورد سنجش قرار گرفته است. مطالعه حاضر، در بین شهروندان شهر سنندج در سال 1396 و با استفاده از روش پیمایشی صورت پذیرفته است. برای تعیین نمونه، از شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شده و تعداد 437 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این تحقیق، پرسشنامه بوده و برای سنجش اعتبار و روایی سوالات، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین نگرش نسبت به هدفمندی یارانه­ها، کارایی درک­شده و سیاست­های تشویقی محیط زیستی و رفتار مصرف انرژی رابطه وجود دارد. این یافته بازگوی آن است که با افزایش هر یک از این سه مؤلفه رفتار مصرف انرژی مسئولانه­تر می­شود. در خاتمه مقاله، پیشنهادات لازم برای سیاست­گذاری اجرایی و پژوهشی ارایه شده است.
 

کلیدواژه‌ها